جاذبه های لیون(بخش دوم)

سلام. خب امروز بخش دوم از جاذبه های گردشگری شهر لیون رو براتون آماده کردم. همونطور که توی مطالب قبلی براتون توضیح دادم شهر لیون یک شهر فرهنگی می باشد که تماما در یونسکو به ثبت بین المللی رسیده است.لیون بهترین مقصد برای گردشگرانی که دوست دارن با فرهنگ کشور  فرانسه اشنا بشن هستش. جاهایی که باید حتما توی تور فرانسه بهشون سر بزنید وقتی وارد شهر لیون شدید رو امروز بهتون معرفی می کنم. بزن بریم:

منطقه پرسکیل

پرسکیل (شبه جزیره) منطقه‌ای در لیون است که مانند یک جزیره درون رودخانه قرار دارد. این محله با معماری زیبا  و به یادماندنی‌اش از دیگر نقاط شهر متمایز شده است. فواره‌ی بسیار زیبا و باشکوه بارتولدی در میدان  Place des Terreaux یکی از نقاطی است که ارزش بازدید دارد.  چهار مجسمه‌ی اسب این فواره، نشان‌دهنده‌ی چهار رودخانه است که به درون اقیانوس جریان دارند. تالار شهر لیون  (Hôtel de Ville) را می‌توانید در سمت شرقی میدان پیدا کنید. اصل این تالار بین سال ۱۶۴۶ و ۱۶۷۲ ساخته شده است، اما پس از یک آتش‌سوزی توسط معمار مشهور فرانسوی، “ژول مانسار” به سبک باروک بازسازی شد. دیگر یادبود واقع شده در میدان، کاخ بورس و تجارت (Palais de la Bourse et du Commerce) است. اگرچه بنا سبک معماری رنسانس دارد، اما تاریخ ساخت آن به قرن نوزدهم باز می‌گردد. از میدان که عبور کنید و به سمت جنوب کاخ بورس و تجارت بروید می‌توانید کلیسای سنت بوناونتورا را ببیند. این کلیسای سابق فرانسیسکن در قرن‌های ۱۴ و  ۱۵ میلادی ساخته شد، اما بهترین میدان محله‌ی پرسکیل، Place Bellecour است که بین رودهای رون و سون قرار دارد.

محلات قدیمی شهر لیون
منطقه پرسکیل

کلیسای نوتردام دی فوویه 

کلیسای نوتردام دی فوویه در مکانی جادویی روی تپه‌ی فوویه واقع شده است که منظره جذابی رو برای همراهان تور فرانسه ایجاد میکند. این کلیسا با ۱۳۰ متر ارتفاع از رودخانه‌ی سون یکی از بهترین جاذبه‌های لیون به شمار می‌رود. کلیسای یاد شده با استفاده از کابل ماشین تا بالای تپه در دسترس است. این بنای خیره‌کننده پس از جنگ فرانسه و پروس ساخته شد که مردم لیون عهد بستند تا اگر شهرشان نجات پیدا کرد،  یک پناهگاه ماریان (وابسته به مریم مقدس) بسازند. ساخت و ساز کلیسا از سال ۱۸۷۲ تا ۱۸۸۴ به طول انجامید. این کلیسا با ترکیبی زیبا از سبک گوتیک و بیزانس به همراه طراحی داخلی بسیار زیبا ایجاد شد. ساعتی را برای بازدید از این مکان و تماشای موزائیک‌ها و نقاشی‌های زیبای آن صرف کنید و پس از این کار به بالای برج شمال‌شرقی آن بروید تا چشم‌اندازی احساس برانگیز از فضای شهر لیون  و محیط اطراف آن را بینید.

کلیسای نوتردام شهر لیون
کلیسای نوتردام دی فوویه

کلیسای جامع سنت جان باتیست

کلیسای باشکوه سنت جان باتیست در قرن دوازدهم میلادی ساخته شد و به خاطر پنجره‌ها رنگ‌آمیزی شده‌اش (قدمت مربوط به قرن ۱۳ تا ۱۴) شهرت دارد. پنجره‌ی گل سرخی شکل بزرگ کلیسا که قدمتش به سال ۱۳۹۲ باز می‌گردد، اجازه می‌دهد تا نورهای رنگی زیبای لوله شکل نمایی به وجود بیاید. کلیسای جامع عمدتا سبکی رومی و اواخر گوتیکی دارد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های بنا ساعت نجومی آن است که توسط نیکولاس لیپیوس (Nicolas Lippius) در سال ۱۵۹۸ ساخته شده است. این کلیسا همچنین ناقوسی قابل توجه دارد که آن را “آنه ماری د لا پریماشیال” می‌نامند. این ناقوس یکی از بزرگ‌ترین ناقوس‌هایی به شمار می‌رود که تاکنون ساخته شده است و تنها در روزهای جشن کاتولیک به صدا در می‌آید. شما می‌توانید برای تماشای منظره‌ای خوب از کلیسا در فاصله‌ی دور به خاکریزی در نزدیکی پل  پونت بناپارت بروید.

کلیسای جامع شهر لیون
کلیسای جامع سنت جان باتیست

اجراهای فرهنگی

سالن اوپرای لیون (Opéra de Lyon) در میدان پلیس د لا کمدی (Place de la Comédie ) قرار دارد. این سالن زیبا با گنبدی شگفت‌انگیز  در قرن نوزدهم  ساخته شده است. تئاتر اصلی توسط ژان نوول بازسازی شد که طی آن با استفاده از تکنیک‌های معماری مدرن اندازه‌ی آن را سه برابر کرد. اگر به موسیقی کلاسیک علاقمند هستید می‌توانید در این مکان به تماشای اوپرای مشهوری همچون رومئو و ژولیت (موزارت) و کارمِن (ژرژ بیزه ) و همچنین اجراهای باله و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک بپردازید. همچنین تئاتر دی سلستین (des Celestins) در میدانی به همین نام قرار دارد که فضای تاثیرگذار نئوکلاسیکی را در اختیارتان می‌گذارد. سبک معماری باشکوه ایتالیایی سالن با سقف نقاشی‌شده‌ی احساس برانگیز و صندلی‌های مخملی‌اش جذابیت‌های زیادی به همراه دارد. در این تئاتر می‌توانید طیف گسترده‌ای از نمایش‌های چشمگیر فرانسوی از زمان کلاسیک تا معاصر را تماشا کنید.

سالن اپرای شهر لیون
اجراهای فرهنگی

پارک دو لا تت دو

پارک یاد شده در زمینی به مساحت ۱۱۷ هکتار واقع شده است و فضای سبز ارزشمندی را در اختیار عموم مردم می‌گذارد. این مکان بزرگ‌ترین پارک تمام فرانسه به شمار می‌رود. پارک مذکور در ساحل سمت چپ رود رون درست در مرکز شهر  قرار دارد و جالب اینکه یک باغ وحش، باغ گیاه‌شناسی و باغ گل رز هم دارد. می‌توانید یک قایق کوچک اجاره کنید و روی رودخانه مشغول قایق‌سواری شوید. اگر دنبال مکانی پر از آرامش در کنار خانواده هستید، این پارک مناسب شما است.

تفرجگاه شهر لیون
پارک دو لا تت دو

قایق‌سواری

گشت و گذار در لیون و تماشای میراث‌های تاریخی بیشمار آن از منظری متفاوت روی رودخانه  رون حال و هوای دیگری دارد که نباید از دست داد. از این طریق می‌توانید نکات مخفی زیادی را در مورد این شهر بیابید که شاید در حالت عادی دور از چشمتان باشند. شرکت‌های مختلفی هستند که امکان میل کردن یک شام عاشقانه درون قایق را برایتان ممکن می‌سازند. ماه‌های آوریل تا اکتبر بهترین زمان برای این امر هستند.

تفریح در شهر لیون
قایق سواری

امیدوارم تونسته باشم یک معرفی کامل از شهر لیون در اختیارتون گذاشته باشم. پیشنهاد میکنم اگر با تور فرانسه همراه شدید حتما به این شهر سر بزنید. اگر هم تا الان ب این شهر زیبا سفر کردید تجربیات و جاذبه های شهر لیون که برای شما جالب بوده و اوقات خوشی را در آنجا داشتید با ما به اشتراک بزارید. منتظر نظراتتون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *