جاذبه های لیون(بخش اول)

سلام خب رسیدیم به جاذبه های سومین شهر فرانسه یعنی شهر لیون امروز میخوام چندتا از جاذبه های فرهنگی و موزه های شهر لیون رو به شما معرفی کنم اما قبلش براتون یه سوپرایز دارم. توصیه هایی برای گردشگران تور فرانسه که بتونن با مدیریت مخارج و هزینه هاشون جاهای بیشتر رو تجربه کنن و بهترین خاطره رو از سفر به کشور فرانسه برای خودشون رقم بزنن. پس بزن بریم:

 توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یک کارت شهری تهیه کنید

راهی هوشمندانه برای اکتشاف کل شهر با هزینه‌ای به مراتب کمتر، استفاده از سیتی کارت یا همان کارت شهری است. با این کارت می‌توانید به صورت رایگان از بسیاری از موزه‌ها و نمایش‌ها به صورت رایگان دیدن کنید و برای تورهای اتوبوس سواری، تئاتر، تماشای آکواریوم‌ها و استفاده از سرگرمی‌های دیگر شهر تخفیف قابل ملاحظه‌ای بگیرید. مهم‌تر از همه اینکه این کارت دسترسی نامحدود به سیستم حمل و نقل عمومی لیون را برایتان فراهم می‌کند.

از فروشگاه‌های ۲ یورویی خرید کنید

باور کنید یا نه، حتی در کشوری مانند فرانسه اینگونه فروشگاه‌های ارزان هم پیدا می‌شود. در مرکز لیون کنار میدان Terreaux Place و نزدیک Bellecour می‌توانید چندتایی از این فروشگاه‌ها را پیدا کنید.

مهمان مردم محلی شوید

ارزان‌ترین اتاق‌ها در لیون خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۲۲ تا ۲۶ یورو قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! من راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

جاذبه‌ها

موزه هنرهای زیبا

میراث فرهنگ تاثیرگذار لیون در موزه‌ی هنرهای زیبای این شهر نمایانگر است. این موزه معمولا بهترین موزه‌ی هنرهای زیبای فرانسه پس از موزه‌ی مشهور لوور به شمار می‌رود. در میدان Place des Terreaux نزدیک تالار شهر، می‌توانید این کاخ موزه‌ی ارزشمند قرن هفدهمی را پیدا کنید. موزه‌ی یاد شده یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری اروپا شامل عتیقه‌جات، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و هنرهای تزئینی از مصر باستان تا عصر حاضر را به معرض نمایش گذاشته است. علاوه بر این می‌توانید مجموعه‌ای بی‌نظیر از نقاشی‌های سبک امپرسیونیسم و هنر مدرن را در این مکان تماشا کنید. کیفیت آثار به نمایش گذاشته شده در موزه به راستی استثنایی است. تعداد زیادی اثر مشهور از استادان اروپایی همچون رامبراند، روبنس، پائولو ورونز، تئودور ژریکو و هنرمندان مشهور دیگری در این موزه به چشم می‌خورد که می‌توانند هر عاشق هنری را مجذوب خود کنند. همچنین اگر خسته شدید می‌توانید در سالن چای و رستوران موزه به استراحت بپردازید.

جاذبه های فرهنگی لیون
موزه هنر های زیبا

محله‌های سنت جان و سنت جرج-اُلد تاون

اگر می‌خواهید جذابیت دنیای قدیم لیون را در تور فرانسه تجربه کنید، باید در جو بی‌نظیر محله‌ی سنت جان غرق شوید. این محله‌ی قرون وسطایی در شمال کاتدرال (کلیسای جامع) قرار دارد و مملو از کوچه‌های سنگ فرش شده و نقاط کاملا آرام است. گشت و گذارتان را از خیابان سنگ فرش Rue du Boeuf و میدان زیبای Place Neuve Saint-Jean شروع کنید که پر از رستوران‌ها سنتی است. پس از آن در اطراف خیابان‌های Rue Saint-Jean و Rue des Trois Maries سرگردان شوید. در این مسیر فروشگاه‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارد که جذابیت خاصی به آن بخشیده‌اند. سفرتان را ادامه دهید تا به Hôtel de Gadagne برسید. این عمارت باشکوه میزبان دو موزه‌ی فوق‌العاده است. موزه‌ی تاریخ لیون و موزه‌ی عروسک خیمه شب بازی (Musée des Marionnettes du Monde) که تماشای هر دوی آن‌ها پیشنهاد می‌شود. برای آن‌هایی که به نمایش عروسکی علاقمند هستند، رفتن به تئاتر گیگنول (Théâtre Guignol) در محله‌ی سنت جرج را توصیه می‌کنیم.  

اماکن فرهنگی و هنری شهر لیون
محله‌های سنت جان و سنت جرج

موزه باستان‌‌شناسی

لیون روی شهر باستانی رومی به نام لوگدونوم که در سال ۴۳ قبل از میلاد تاسیس شده است و پایتخت منطقه‌ی گُل (منطقه‌ای در غرب اروپا که امروزه فرانسه، بلژیک، غرب سوییس و بخش‌هایی از هلند و آلمان در آن قرار دارند) به شمار می‌رفت، قرار دارد. امروزه این موزه‌ی باستان‌شناسی فوق‌العاده اشیایی از منطقه‌ی گل در دوران رومی‌ها شامل گلدان، موزائیک، مجسمه، سکه، سرامیک و سنگ قبر را به نمایش گذاشته است. عتیقه‌هایی که در این مکان وجود دارند، از شهر لوگدونوم و همچنین سایت‌های باستان‌شناسی نزدیک روم باستان یعنی سنت رومن ان گال و وین کشف شده‌اند. این مجموعه برای وسعت و تنوعش شهرت دارد. از جمله برجسته‌ترین این آثار می‌توان به مجسمه‌ی به یادماندنی هرکول، کارهای تزئینی سنگ مرمر از حمام‌های باستانی و ۱۰۰ متر مربع موزائیک کف با تصاویری مربوط به پوزیدون (خدای دریاها) اشاره کرد. همچنین یک سایت باستان‌شناسی در حدود ۳۰۰ متری موزه قرار دارد که قدیمی‌ترین خرابه‌‌ی باستانی فرانسه به شمار می‌رود و شامل دو تئاتر رومی است.

جاذبه های تاریخی لیون
موزه باستان شناسی

رستوران‌های عالی لیون

اگر به لیون سفر کنید و از یکی از رستوران‌های مشهور آن دیدن نکرده باشید، سفر شما به نوعی تکمیل نخواهد شد. غذاهای لذیذ محلی شامل ظرف‌های گوشت، سوسیس و سالاد می‌شوند. منحصربه فردترین تخصص آشپزی در این شهر، نوعی پیراشکی (تهیه شده از ماهی) در سس خامه‌ی زیاد است که به quenelles (کوفته ریزه) شهرت دارد. قابل اعتمادترین مکانی که می‌توانید برای میل کردن این نوع غذا در لیون پیدا کنید، رستوران‌های Bouchons Lyonnais هستند که در سراسر این شهر یافت می‌شوند. Bouchons رستوران‌های جمع و جور و دوست داشتنی هستند که بهترین تجربه از غذاهای سنتی فرانسه را در اختیار مشتریان می‌گذارند. وقتی که بحث از میل کردن غذا باشد، لیون گستره‌ی متنوعی از بهترین غذاها را پیش روی شما می‌گذارد. از جمله رستوران‌های دیگری که دارای ستاره‌ی میشلین هم هست، می‌توان به رستوران Paul Bocuse اشاره کرد که دفعات زیادی به عنوان بهترین رستوران فرانسه هم انتخاب شده است. این رستوران یکی از مشهورترین آشپزهای افسانه‌ای فرانسه را که دارای ۳ ستاره‌ی میشلین است در خدمت خود دارد.

غذاهای شهر لیون
رستوران های لیون

به علاوه شما نباید از خرید مواد خوراکی خوشمزه مانند شکلات و پنیر در لیون غافل شوید. فروشگاه‌های Palomas و Chocolatier Voisin دوتا از قدیمی‌ترین و بهترین مغازه‌هایی هستند که می‌توانید شکلات تهیه کنید. همچنین از بازار سرپوشیده‌ی  Les Halles de Lyon – Paul Bocuse دیدن کنید که شامل بیش از ۵۰ فروشگاه مختلف است. در این فروشگاه‌ها می‌توانید محصولاتی خوشمزه شامل پنیر محلی، نان تازه، میوه، شیرینی و شکلات تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *