معرفی غذاهای معروف اردبیل

تجربه غذاهای معروف شهری که به آن سفر می کنید ممکن است یکی از دغدغه های شما باشد. اردبیل یکی از شهرهایی است که غذاهای معروف و دوست داشتنی دارد، بسیاری از گردشگران تمایل بالایی نسبت به آشنایی با غذاهای محلی شهر مورد نظر دارند. به همین خاطر بهتر است پیش از سفر به آذربایجان با غذاها و خوراکی های محبوب آنجا آشنا شوید. در ادامه به معرفی غذاهای معروف اردبیل می پردازیم.

آشنایی با غذاهای محلی اردبیل

در راستای معرفی غذاهای معروف اردبیل باید به آش ها، خورشت ها و خوراک های ویژه این شهر اشاره کنیم که علاوه بر طعم و عطر بی نظیر تاریخچه و پیشینه ای پر مفهوم به دنبال آنها است. غذاهای محلی اردبیل را در روستاهای این شهر و رستوران های سنتی آن یافت می کنید. بسیاری از این غذاها در منو رستوران های لوکس این شهر نیز مشاهده می شوند چرا که از جانب گردشگران خارجی و داخلی استقبال گسترده ای از اینها شده است.

باسترما پلو 

در راستای معرفی غذاهای معروف اردبیل باید به باسترما پلو که از محبوبیت بالایی برخوردار است اشاره کنیم. باسترما در واقع ته چین اردک یا مرغ می باشد که از خواص بالایی برخوردار است. در تهیه این پلو رب انار ترش، رب ازگیل، پودر گردو، آلو و دانه های انار نیز استفاده می شوند.

یرکوکی یا خورشت هویج اردبیل

یرکوکی که از خورشت های محبوب اردبیل است باب مزاج اغلب مردم می باشد، چرا که مواد موجود در آن از رایج ترین خوراکی ها می باشند. مانند آبلیمو، گوجه فرنگی، گوشت ماهیچه یا ران مرغ، آلو خورشتی، هویج و … که با سلیقه عموم مردم سازگار هستند.  

تره اسفناج از غذاهای معروف اردبیل

تره اسفناج یکی از غذاهای محبوب اردبیل و همچنین گیلان می باشد که با اسفناج، رب انار، تخم مرغ، زردچوبه، سیر، پیاز و لپه تهیه می شود. این غذای دلپذیر که بدون برنج سرو می شود خوراکی سالم و عامه پسند است که توصیه می شود گردشگران و مسافران اردبیل آن را تجربه کنند.

چیغیرتمای اردبیل

چیغیرتما در واقع غذایی مانند املت بوده و طرز تهیه آن بسیار آسان می باشد. تنها تفاوت آن با املت طبخ آن با مرغ است، به این شکل که تخم مرغ به همراه دیگر مواد اولیه به مرغ اضافه می شود. در اردبیل این غذای ساده و جذاب را با عنوان املت گوجه نیز می شناسند.

چیغیرتما به شکل های گوناگونی تهیه می شود، برخی آن را با بوقلمون نیز سرو می کنند.

 دمی یارما غذای شهر اردبیل

برای معرفی غذاهای معروف اردبیل باید به دمی یارما که یکی از غذاهای ویژه و محبوب این شهر است اشاره کنیم. دمی یارما یک وعده غذای کامل بوده و با بلغور گندم نیز تهیه می شود. سیب زمینی، هویج، گوشت چرخ کرده و رب نیز از مواد لازم برای طبخ دمی یارما می باشند. با توجه به این موارد این غذا سرشار از مواد مغذی بوده و طرفداران بسیاری میان گردشگران و بومیان دارد.

دیگر غذاهای محبوب اردبیل

محبوب ترین غذاهای اردبیل که مورد تایید درصد بالایی از توریستها و گردشگران قرار گرفته اند را معرفی کردیم. برخی دیگر از این غذاها که طرفداران زیادی دارند و منحصر به این شهر زیبا هستند عبارتند از :

  • پیچاق قیمه
  • ترشی قورمه
  • ساج کباب
  • قیسی پلو
  • کشمش پلو
  • خورش کنگر
  • سنتی باسترما پلو
  • خشیل

معرفی آش های معروف اردبیل

آش های اردبیل زبانزد عموم مردم بوده و گردشگران بسیاری به آنها تمایل دارند. جهت معرفی غذاهای معروف اردبیل پرداختن به انواع آش در این شهر در اولویت بوده و به عنوان وعده های غذایی بی نظیر توسط بومیان این شهر تایید و پیشنهاد می شود.

آش دوغ اردبیل

آش دوغ از پرطرفدارترین آش های محلی ایران بوده و غذای بومی اردبیل به حساب می آید. این آش شامل برنج، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، ماست، دوغ و نخود می باشد که از خاصیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر این شهر در سراسر ایران محبوبیت بالایی به دست آورده است.

معرفی آش میوه 

در اردبیل آش میوه عموما در چهارشنبه سوری ها، مراسم های پشت پایی و نذری تهیه می شود. به عبارتی تدارک این آش در این روزها برای بومیان اردبیل تبدیل به یک سنت شده است. برای تهیه این آش نیاز به رشته آشی، کوفته قلقلی های گوشت چرخ شده، آلو زرد، گوجه سبز، قیسی، آلوچه، آلبالو، چغندر خرد شده، نخود، لوبیا، سرکه و … خواهید داشت.

آش اوماج آذربایجان (اردبیل و تبریز)

آش اوماج در شهرهای متعددی سرو می شود اعم از کرمان، همدان و اصفهان، یکی از شهرهای مادر این آش آذربایجان می باشد که دستور پخت منحصر به خود را دارد. در کل این بسیار ساده و سبک بوده و از محبوبیت بالایی در تمام این شهرها برخوردار است.

آش گیلدیک اردبیل

آش گیلدیک اردبیل کمی متفاوت تر از دیگر آش ها بوده و بیشتر مواد مورد نیاز برای تهیه آن گوشت و حبوبات می باشد. به همین خاطر گیلدیک سرشار از پروتئین بوده و به دلیل جنبه تقویتی که دارد بسیار پرطرفدار است.

معرفی دسرهای محبوب شهر اردبیل

اردبیل علاوه بر غذاها و آش های محبوب دارای دسرهای ویژه و سنتی نیز می باشد که در اکثر منوهای رستوران های اردبیل مشاهده می شوند. قویماق، قیقاناق و حلوایی از دسرهای به خصوص و پرطرفدار این شهر هستند که همراه با غذاهای بومی و غیر بومی سرو می شوند.

نتیجه گیری

در کنار معرفی غذاهای معروف اردبیل باید به آش ها و دسرهای محبوب این شهر نیز اشاره کنیم. محبوب ترین غذاهای اردبیل دارای خواص بالا، ظاهر و طعمی مطلوب نیز می باشند و ممکن است در بسیاری از رستوران های سراسر ایران سرو شوند. اما تکنیک تهیه سنتی و محلی آن نیز تنها در شهر اردبیل اجرا می شود.

سوالات متداول معرفی غذاهای معروف اردبیل

  1. دسر قویماق از چه موادی تهیه شده است؟
    روغن حیوانی، شکر سفید، دارچین، زردچوبه و زعفران مواد لازم برای تدارک دسر قویماق می باشند.
  2. در تهیه انواع دسر یا غذای اردبیلی می توان کره یا روغن جایگزین روغن حیوانی کرد؟
    بله در صورتی که روغن حیوانی با مزاج شما سازگار نیست کره بهترین انتخاب است.
  3. سبزیجات مورد نیاز برای تهیه آش گیلدیک کدامند؟
    گل نسترن و نعنا در تهیه این آش به کار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *