مراسمات مختص به قشم

مراسمات زیبای مختص به جزیره قشم

هر قسمتی از ایران در این قشنگی های خودش است، مردم ایران به پاس قدمت چند هزار ساله ای که دارند، جشن های متعدد و مراسم های خاصی را در روز های بخصوص برگزار می کنند. این مراسم ها برای گردشگران و بازدیدکنندگان بسیار جذاب می باشد و خیلی هم برای آنان جالب است. قشم یکی از مکان هایی می باشد که سنت های قدیمی خودش را نگه داشته و هنوز هم مردم مراسمات خود را بجا می آورند. مراسمات مختص به قشم یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره می باشد و خیلی هم برای مردم قشم مهم هستند که به بهترین نحو این مراسم ها انجام شود.

از آنجایی که اغلب مردم قشم به واسطه ارتباط با دریا ماهیگیر هستند. بیشتر این مراسم ها مربوط به ماهیگیران و صیادان ماهی است. که با ساز و آواز محلی برگزار می شود.

در این مطلب خواهیم پرداخت به مراسمات مختص به قشم که در فصول مختلف انجام می شود و برای بازدیدکنندگان خیلی جالب است، تا اگر شما روزی قصد این را داشتید تا به این جزیره سفر نمایید حتما در برنامه سفر خود دیدن از این مراسمات را قرار دهید. آیا می خواهید که در مراسمات زیبای جزیره قشم شرکت کنید؟ وقت را تلف نکنید، تور قشم آذربال را رزرو کرده و با ما همراه شوید. 

اصالت فرهنگی مردم قشم از گذشته تا به امروز

اغلب مردم قشم بومی همین منطقه هستند. کمتر دیده شده است که ایشان از سایر کشور ها به قشم آمده باشند. از طرفی دیگر قشم یکی از مناطق ایران است که کمترین تاثیر را از مدرنیته گرفته و هنوز هم سنت ها در نوع پوشاک، خوراک و حتی شغل آنها دیده می شود. این موارد برای گردش گرانی که مشتاق هستند تا با فرهنگ های مختلف آشنا شوند خیلی مهم است. و برای آنان جاذبه های جالبی دارد. حتی صنایع دستی که توسط بانوان این جزیره درست می شود، هنوز هم زیبایی های سنتی خود را دارد.

اصالت فرهنگی مردم قشم
اصالت مردم قشم از گذشته تا به امروز

معمولا هم از سنگ های درون آب صدف ها و یا خاک رنگی زیورآلات و یا اشیاء تزیینی جالبی را می سازند. خریداری از آنها علاوه بر این که باعث می شود صنایع دستی در این مکان رونق پیدا کند می تواند یادگاری خوبی برای شما باشد.

در ادامه این مطلب خواهیم پرداخت به این موضوع که چه جشن هایی در این جزیره برپا می شود ودر چه مواقعی شما می توانید از این جشن ها دیدن فرمایید.

جشن نوروز صیاد از مراسمات مختص به قشم

همانطور که در قسمت های قبل اشاره نمودیم پیشه این مردم دریانوردی و صیادی است. بیشترین درآمدی که مردم جزیره قشم در می آورند از راه دریا است پس برای گرامی داشت این موضوع و تشکر از نعمت هایی که به آنان داده شده است، هرساله در اول مرداد ماه مراسم جشن نوروز صیاد را برپا می کنند. زیرا در این روز صید کوسه و بسیاری از ماهی ها به پایان می رسد و مردم به شکرانه سالی که به پایان رسیده است این روز مبارک را جشن می گیرند.

در این روز هیچ یک از مردم به صیادی نمی روند؛ لباس محلی می پوشند و غذای دریایی درست می کنند و به کنار دریا می روند. پایکوبی و خواندن آواز های محلی همراه با موسیقی سنتی از کار هایی است که ایشان در این روز انجام می دهند.

مردم قشم بر این باور هستند که آب دریا در این روز بیماری هایشان را شفا می دهد و تمامی امراض را از بدن آنها به دور می کند؛ سالمندان را به کنار آب می آورند و به روی آنها آب دریا می پاشند.

مراسم نوروز صیار
مراسم تاریخی نوروز صیاد

از دیگر باور های جالب آنها این است که لباس های کهنه ی خود را در این روز به دریا می اندازند تا بدی ها و نحسی ها از زندگیشان بیرون رود.

از دیگر کار هایی که در این روز انجام می شود این است که بزرگان قشم جمع می شوند و برای دام های خود دعایی مخصوص می خوانند. این کار بدین منظور است که آنها از گزند حیوانات وحشی و بیماری در امان بمانند.

البت باید گفت که این دعا مخصوص است و تنها اشخاص خاص آن را بلد هستند. همچنین بر روی حیوانات و درب خانه های خود از خاک سرخ استفاده می کنند که اعتقاد بر این دارند خوش یومنی برایشان می آورد؛ و در آخر هم این که مردانی با لباس های مخصوص آداب و رسومی را اجرا می کنند که برای این روز در نظر گرفته شده است.

رسم عرفانی قبله دعا

از دیگر مراسمی که در جزیره قشم برگزار می شود، مراسم قبله دعا است که در زمان خشکسالی برگزار می شود و آب اکثر قنات ها خشک می شو، مردم در این مراسم به کنار درخت خاص از جنس کُنار می روند که در جزیره قرار دارد. از قدیم تا به امروز مردم بر این باور بوده اند که اگر در کنار این درخت به دعا بپردازند از آسمان برکت نازل می شود؛ مردم بر این باور هستند که در این روز نباید به این درخت پشت کنند.

مراسم راز
مراسمات زیبای قشم

همچنین در هنگام دعا کردن غذا می پزند و آن را بین نیازمندان تقسیم می کنند و حتی قسمتی از آن را به پای درخت می ریزند تا مگر حیوانی از آن ناحیه گذر کرد از این غذا سهمی داشته باشد. چند درخت کُنار در قسمت های مختلف این جزیره قرار دارد که مردم برای دعا و رازو نیاز در این روز به سمت این درخت ها هم می روند.

سخن آخر

مراسماتی که در جزیره قشم برگذار می شود، زیبایی های خاصی دارند که برای کسانی که به این جزیره سفر می کنند جالب است، بهتر است تا اگر شما هم قصد سفر به این جزیره را دارید از این مراسم های جالب دیدن فرمایید. البت باید گفت که چند مراسم دیگر در این جزیره برگذار می شود که سعی می کنیم در مقالات دیگر در مورد انها برای شما توضیحاتی را ارائه کنیم.

سوالات متداول مراسمات مختص به قشم

چند تا از مراسم های مهم در جزیره قشم؟

  • مراسم نوروز صیاد
  • مراسم قبله دعا که برای باران خوانده میشود
  • جشن نخل خرما
  • مراسم جالب عروسی 

از کجا تور ارزان قشم تهییه نمایید؟

شما می توانید از سایت اذر بال بهترین تور ها و حتی تور های لحظه اخری را خریداری نمایید.

چه زمانی برای سفر به قشم مناسب است؟

برای گردش و تفریح بهترین زمان سفر به قشم از اوایل زمستان شروع می شود و تا اواسط بهار ادامه خواهد داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *