غذاهای معروف شهر تبریز

آشنایی با غذاهای معروف شهر تبریز

شاید وقتی صحبت از غذاهای معروف تبریز شود، اسم کوفته تبریزی در ذهن شما بیاید و اسم هیچ غذای معروف دیگری را بلد نباشید. باید بدانید که تبریز که شهری با اصالت و قدیمی است، از یک لیست غذایی جذاب و معروف نیز برخوردار است. از آش‌ها و انواع خورشت‌ تبریزی گرفته تا پیش غذاهای متعدد، تمامی این غذاها را در این فهرست طولانی برای شما در مطالب زیر نام برده ایم. با آذربال همراه باشید تا باهم با اغلب غذاهای معروف شهر تبریز نیز آشنا شویم.

غذاهای شهر تبریز
محبوب ترین غذاهای شهر تبریز

کوفته تبریزی از غذای سنتی تبریز

همه ی ما غذای معروف تبریز، که کوفته تبریز نام دارد را می‌شناسیم. شاید بتوان گفت که این غذا یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای شهر تبریز است. که از لذیذترین کوفته ها در بین کلیه دستور پخت کوفته‌های دیگر است. البته همین مزه خوب نیز به سادگی به دست نمی‌آید. پختن کوفته تبریزی به همین سادگی ها نیست و از فوت کوزه‌گری مختص به خود برخوردار است.

دلمه برگ مو تبریز

یکی دیگر از غذاهای معروف تبریز که در خانه همه ممکن است پخته شود، دلمه برگ مو است. حتماً شما هم با ما هم نظرید که چشیدن دلمه برگ مو تبریز از دست یک تبریزی اصیل با آن دلمه‌ای که خودتان درست می‌کنید، بسیار مختلف است.

پخت غذای دلمه برگ مو نیز کمی سخت می‌باشد و جهت پختن آن زحمت بسیاری نیز کشیده می‌شود، به خصوص در زمان پیچیدن دلمه‌ها باید توجه و ظرافت خاصی داشت.

همچنین اگر قصد داشته باشید در یکی از رستوران‌های تبریز دلمه بخورید، حتما سری به رستوران کام و رستوران کارما تبریز بزنید. این رستوران ها غذاهای ایرانی سرو می‌کنند که در اسم دلمه برگ‌مو در منوی آن ها موجود می باشد.

دلمه برگ مو از غذاهای تبریز
دلمه برگ مو محبوب ترین غذای شهر تبریز

کوکو لوبیا سبز

دفعه دیگری که برای پخت غذا خواهان کوکوی جدیدی بودید، حتما به کوکو لوبیاسبز که یکی دیگر از غداهای معروف شهر تبریط می باشد هم فکر بکنید. این غذای ساده اما بی‌نظیر به همراه یک ظرف سوپ داغ و نان تازه نیز فوق‌العاده می‌شود.

خورش هویج محبوب ترین غذای شهر تبریز

یکی از خورش‌های خوش‌ آب‌ و رنگ که تبریز آن را به نام خودش زده، خورش هویج یا خورش زردک است. این خورش را بیشتر با گوشت می‌پزند، اما با مرغ هم درست می‌شود. خورش هویج هم جزو یکی از غذاهای معروف شهر تبریز است که احتمال دارد طبق ذائقه و سلیقه‌ هر فردی نباشد. این خورش همانگونه که از اسمش مشخص است، از مقدار فراوانی هویج برخوردار است.

و به این دلیل موجب می‌شود که این غذا، طعم شیرینی را داشته باشد. اگر طرفدار غذاهای دارای مزه شیرین هستید، حتماً این خورش هویج را مزه کنید. همچنین در سفر به تبریز می‌توانید به رستوران گازماخ رفته و یکی از لذیذترین خورش‌ هویج‌های شهر تبریز را سفارش دهید.

خورش هویج غذای معروف شهر تبریز
خورش هویج از غذاهای معروف شهر تبریز

آش آبغوره

آیا شما هم زمانی که اسم غوره را می‌شنوید، دهان‌تان ترش مزه شده و آب می‌افتد؟ پس حتما باید یک بار هم که شده آش آبغوره که یکی از غذاهای محلی تبریز است را امتحان کنید.

این آش از مزه ترش و لذیذی برخوردار است و اگر تنها یک‌ مرتبه این آش را بخورید، قطعا طرفدار پرو پا قرص آن خواهید شد. لوبیا چیتی، گوجه‌فرنگی، برنج، بلغور، تره و جعفری از مواد اولیه این غذای لذیذ هستند.

قورما شورباسی یا تره شورباسی

تبریزی‌ها حتی آبگوشت را هم با کمی تغییر و خلاقیت‌ نیز به نام خود زده اند. قورما شورباسی در حقیقت یک نوع آبگوشت است که در اواخر زمان پخت به آن تره و تخم مرغ اضافه کرده و همچنین یکی از معروف ترین غذاهای سنتی تبریز است.

قورما شورباسی غذای شهر تبریز
قورما شورباسی از محبوب ترین غذاهای شهر تبریز

آش ماست (مزه فراموش‌نشدنی یک آش محلی)

از دیگر آش های معروف شهر تبریز، آش ماست تبریزی است. که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز و آرد ذرت کوفته ریزه آن را تهیه می‌کنند، عدس، لوبیا، برنج، سیب‌زمینی و هویج را در آب گوشت می‌پزند.

و سپس سبزی آش را درون آش ریخته و می‌گذارند همه مواد با یکدیگر جا بیفتند. و ماست را هم هنگام کشیدن آش در بشقاب ها به آن اضافه می‌کنند.

قارنی یاریخ پیش‌غذای محبوب تبریز

یکی دیگر از غذاهای معروف شهر تبریز که در آشپزخانه‌های تبریز پیدا می‌کنید، قارنی یاریخ یا همان بادمجان شکم‌پر است. سس این پیش‌غذا با سیر، پیازداغ، گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی و جعفری تازه نیز درست می‌شود.

همچنین بادمجان‌ها را هم از وسط نصف می‌کرده و در یک آن را سرخ می‌کنند. سپس شکم هر بادمجان را با سس غلیط پر کرده و اجازه می‌دهند که نیم ساعتی روی حرارت ملایم بپزد، و در آخر مزه‌ها به ‌خورد هم رفته و یک طعم لذیذی می‌گیرند.

قارنی یاریخ غذاهای معروف شهر تبریز
معروف ترین غذای شهر تبریز قارنی یاریخ

آش میوه (ترکیب میوه و گوشت قلقلی)

افرادی که آش با مزه ترش‌ را دوست دارند، حتما طرفدار آش میوه می‌شوند. در این آش از میوه هایی همچون: آلو بخارا، آلبالو، زغال‌اخته و زردآلود برای پخت این آش استفاده می‌شود.

وسپس با ترکیب موادی دیگر همچون نخود و لوبیا و سبزی آش به‌علاوه هویچ و گوجه‌فرنگی اجازه می دهند که آش آرام آرام جا بیفتد و همچنین گوشت قلقلی که جداگانه آن را پخت می‌کنند. برای کسانی که عاشق ترشی هستند، کمی سرکه هم اضافه می‌کنند.

سوتی پلو غذای معروف شهر تبریز

احتمالا شما هم انواع پلوی ایرانی را مزه کرده‌اید، اما ممکن است سوتی پلو تبریزی برای شما کمی جدید باشد. سوتی پلو یا شیرپلو غذای محبوب اردبیلی‌ها است. که برنج را با ترکیب شیر، زعفران، کره و نمک به صورت دمی می‌پزند.

اردبیلی ها این برنج را به همراه ماهی سرخ‌شده، آلو، کشمش و مغزهای متعدد سرو می‌کنند. همچنین اگر اهل ماهی‌ نیستید، این غذا به همراه گوشت و یا مرغ هم بسیار عالی و خوش مزه است.

سوتی پلو غذاهای معروف شهر تبریز
سوتی پلو غذای معروف شهر تبریز
سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله به معرفی برخی از غذاهای معروف شهر تبریز نیز پرداختیم. که‌ اگر شما همراهان گرامی روزی به شهر زیبای تبریز سفر کردید هر کدام از این غذاها را که مایل هستید بهتر شناخته و آن ها را حتما امتحان کنید.

سوالات متدوال غذاهای معروف شهر تبریز

  1. اصیل ترین و قدیمی ترین غذای شهر تبریز چیست؟
    همه ی ما غذای معروف تبریز، که کوفته تبریز نام دارد را می‌شناسیم. شاید بتوان گفت که این غذا یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای شهر تبریز است.
  2. قورما شورباسی چیست؟
    تبریزی‌ها حتی آبگوشت را هم با کمی تغییر و خلاقیت‌ نیز به نام خود زده اند. قورما شورباسی در حقیقت یک نوع آبگوشت است که در اواخر زمان پخت به آن تره و تخم مرغ اضافه کرده و همچنین یکی از معروف ترین غذاهای سنتی تبریز است.
  3. آش های معروف شهر تبریز چیست؟
    آش میوه، آش ماست، آش آبغوره، آش گوشواره و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *