سوغاتی های خاص قشم

جزیره قشم یکی از بهترین مقاصد گردشگری بوده که سالانه بسیاری از افراد برای تفریح و رفع خستگی به خصوص با تور ارزان قشم این جزیره زیبا سفر می کنند. قشم دارای زیبایی ها و جاذبه های گردشگری بسیاری است، اما در کنار این همه از زیبایی ها و مناظر این جزیره شگفت انگیز سوغاتی های بی نظیری نیز دارد. سوغاتی های خاص قشم انواع مختلفی داشته که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع سوغاتی های خاص قشم

همانطور که گفته شد قشم دارای انواع سوغاتی بوده که دست شما را برای انتخاب به طور کامل باز می گذارد. از انواع سوغاتی های قشم می توان اشاره کرد به:

خرمای قشم

جزیره قشم نیز مانند هر شهر جنوبی دیگری محل بسیار مناسبی برای کاشت نخل است. البته در قشم بیشتر خرمای شکری کشت شده که از خصوصیات آن شیرینی زیاد و خشک بودن است. از این رو سوغاتی بردن خرما یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید در هنگام سفر به قشم به آن فکر کنید.

البته سوغات خرما تنها به اینجا ختم نشده و شما می توانید انواع مشتقات خرما نظیر، شیره خرما، پنیر خرما و … را نیز با قیمت مناسب برای سوغاتی و مصرف شخصی با خود ببرید.

خرمای قشم
خرمای بسیار خوشمزه قشم

صنایع دستی از نوع دریایی از سوغاتی های خاص قشم

از دیگر سوغات قشم که بسیار خاص نیز هست می توان به صنایع دستی دریایی اشاره کرد. شما می توانید در قشم فروشگاه هایی را بیابید که انواع صدف ها، مرجان ها و … را به صورت خشک درآورده و برای فروش قرار داده اند. از این رو شما می توانید یکی از خاص ترین سوغات را برای عزیزان خود هدیه ببرید.

کیک سنتی هلر از سوغات قشم

از دیگر سوغاتی های خاص قشم که حتما پیشنهاد می کنیم آن را امتحان نمایید کیک سنتی هلر است. هلر یکی از روستا های کناری قشم بوده که در فاصله 18 کیلومتری از آن قرار دارد. کیک سنتی هلر از دسته شیرینی های خشک محسوب شده و یک انتخاب بسیار عالی برای کودکان به شمار می رود. علاوه بر آن می توانید به آن میان وعده نیز آن را میل کنید و لذت ببرید.

کیک سنتی هلر
کیک هلر

نان های محلی قشم

جزیره زیبای قشم نیز مانند هر مکان دیگری در ایران دارای نان محلی بوده که از قضا بسیار خوشمزه نیز می باشند. از انواع این نان های محلی خوشمزه نیز می توان اشاره کرد به:

نان تموشی از سوغاتی های خاص قشم

این نان یکی از نان های محلی قشم بوده که از آب و خمیر و تخم مرغ و پنیر تشکیل شده است. همچنین این نان با سس مخصوصی میل می شود که مهیاوه نام دارد. سس مهیاوه ترکیب خردل، آب ماهی، گشنیز و رازیانه است.

نان تموشی از سوغاتی های خاص قشم
خمیر نان تموش

نان گرده

از دیگر نان های خوشمزه در قشم می توان به نان گرده اشاره کرد. برای تهیه این نان باید آرد را با آب و نمک خمیر کرد و روی آتش گذاشت تا نان درست شود.

نان خمیر تره

از دیگر نان های محلی قشم که بسیار خوشمزه است می توان به نان خمیر تره اشاره کرد. البته تهیه این نان دشواری ها خاص خود را داشته از این رو ممکن است کمتر درست شود اما به هر حال از خوراکی های خوشمزه ای است که به عنوان سوغات قشم می توانید با خود ببرید.

ادویه های جنوبی

بدیهی است که غذاهای جنوبی نزد همگان زبانزد بوده و از غذاهای بسیار خوشمزه ایرانی به شمار می رود. از این رو دارای ادویه های بی نظیری بوده که قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. از سوغاتی های خاص قشم می توان به انواع ادویه های ترش و تند اشاره کرد که در کمتر جایی در ایران می توان یافت و اصالت آن ها به شرق آسیا و هند باز می گردد.

از این رو پیشنهاد می شود  تا در صورتی که به جزیره زیبای قشم سفر کردید حتما ادویه های مختلف را در حد توان امتحان کنید تا حس های بسیار لذت بخشی را تجربه کنید.

بردن گلیم به عنوان سوغات قشم

از دیگر سوغات قشم می توان به گلیم اشاره کرد. قشم از قدیم الایام دارای صنایع گلیم بافی بسیار قدرتمندی بوده و گلیم های بسیار زیبایی را تولید کرده است. به دلیل به کار بردن رنگ های متنوع، زیبایی های خاص و محلی گلیم ها و … همواره گلیم یکی از سوغات محبوب در میان گردشگران ایرانی و خارجی بوده و اکثر گردشگران در هنگام برگشت یک گلیم را با خود می برند.

از دیگر ویژگی های گلیم این است که در عین زیبایی خاص خود ارزان بوده و می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای فردی باشد که به هر دلیل نمی تواند به قشم سفر کند. چرا که حال و هوای محلی قشم را نیز درک خواهد کرد.

گلیم
گلیم های زیبا از سوغاتی های خاص قشم

حصیر برای سوغات قشم

از دیگر سوغات قشم می توان به حصیر اشاره کرد. حصیر ها بافتنی های بسیار زیبایی هستند که افراد محلی قشم بسیار بی نظیر آن را می بافند. در جزیره قشم شما می توانید انواع حصیر ها را که به شکل ظروف مختلفی نظیر ظرف میوه، سینی های خاص و … بافته شده اند را بیابید.

سخن پایانی

به طور کل جزیره قشم دارای سوغاتی های بی نظیری است که شما می توانید در سفر به این جزیره زیبا یکی از آن ها را برای عزیزانتان هدیه ببرید. از انواع سوغاتی های خاص قشم می توان به انواع نان های محلی، صنایع دستی مختلف، کیک محلی و … اشاره کرد که هر کدام از آن ها می توانند تجربه بسیار خوشایندی برای شما باشند.

سوالات متداول سوغاتی های خاص قشم

  1. آیا می توان لباس های محلی قشم را نیز به عنوان سوغاتی هدیه داد؟
    البته لباس های محلی نیز یکی از گزینه هایی هستند که همواره مورد توجه گردشگران هستند چرا که به آن ها حس زیابیی که محلی های قشم تجربه می کنند را داده و یکی از محبوب ترین سوغات برای گردشگران ایرانی و خارجی است.
  2. نان خمیر تره چگونه درست می شود؟
    برای درست کردن این نان ابتدا آرد نان را با شکر مخلوط کرده و سپس به آن ماست اضافه می کنند . در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن تخم مرغ ها می رسد. بعد از این مرحله خمیری که به دست آمده را در جای گرم نگهداری کرده و در روز بعد آن را در ماهیتابه داغ می پزند.
  3. آیا کیک هلر تنها در روستای هلر یافت می شود؟
    خیر تقریبا در تمام شیرینی فروشی های قشم می توانید این کیک سنتی را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *